VFU vecka 1. Didaktiskt material del 1
Dags för vfu på riktigt. Det har nu blivit dags för mig att sätta mitt didaktiska material på prov. Under min första vfu vecka genomförde jag den första delen i mitt material som blev ett bingo.
Förklaring av spelet
Materialet består av bingobrickor med 9 fält, i varje fält står det siffror från 1-6. En burk med knappar i olika storlekar, färg och form, och en tärning. När de är ett barns tur får hen börja med att slå tärningen, den siffra som tärningen visar är den siffra som barnet får markera på sin bingobricka. De får ta samma antal knappar som tärningen visar och markera med på sin bricka. tillexempel: Om barnet slår en trea på tärningen får de välja tre knappar ut burken och lägga på sin trea på bingobrickan. Det barn som först har fyllt hela brickan ropar bingo och har därmed vunnit spelet.

Syftet med spelet
För att ett material skall bli didaktiskt krävs det att det finns ett syfte med materialet, något man har utformat för att barnen skall ta lärdom. I läroplanen för förskola (lpfö98 rev10, s.10) står det att förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp. Syftet med bingot är att visa siffror och antal, De får koppla tärningens prickar till antalet knappar och sedan koppla dessa till en talbild. Barnen får förstålse för antal och att det sistnämnda räkneordet är det som anger antalet. Anledningen till att jag har valt att ha knappar i olika färger och storlek är för att jag ville se hur barnen väljer.
För att ett material skall bli didaktiskt krävs det att det finns ett syfte med materialet, något man har utformat för att barnen skall ta lärdom. I läroplanen för förskola (lpfö98 rev10, s.10) står det att förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp. Syftet med bingot är att visa siffror och antal, De får koppla tärningens prickar till antalet knappar och sedan koppla dessa till en talbild. Barnen får förstålse för antal och att det sistnämnda räkneordet är det som anger antalet. Anledningen till att jag har valt att ha knappar i olika färger och storlek är för att jag ville se hur barnen väljer.
Reflektion
Jag visade materialet för barnen genom att spela det med 5 barn. Det blev mycket bättre än vad jag trott ifrån början. Knapparna visade sig vara en stor burk fylld med matematik. Barnen tog tid på sig att noga välja ut vilka knappar de skulle ha, i valet av knappar urskiljer barnen likheter och olikheter genom att välja de knappar som de fattar tycke för. De valde knappar utifrån färg och storlek. Barnen fattade stort intresse för knapparna och använde efter aktiviteten bara dessa till att sitta och sortera och samtala om de olika knapparna som fanns. När jag var färdig med aktiviteten lämnade jag bingo spelet på "spel hyllan" som finns i ett av förskolans rum. Detta för att barnen skulle få fri tillgång till att använda det själva. Spelet blev mycket uppskattat av både pedagoger och barn. Varje vecka tisdag-torsdag är barnen under förmiddagen indelade i grupper där de genomför aktiviteter tillsammans med en pedagog. Pedagogerna har själva använt mitt material i utformandet av sina aktiviteter, både hela spelet och bara knapparna. Spelet har många gånger plockats fram av barnen själva och de har suttit tillsammans och spelat. Jag anser att jag med materialet har uppnått mitt syfte att utveckla kunskap om siffror och antal. Dessutom har ytterligare matematik visat sig genom knapparna. Barnen har haft roligt och det har varit glädjefyllda stunder med spelet.
Kursmål som berörs i detta inlägg:
- Självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesset är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden.
- Utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande.
Referenser
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442