Museibesök - Sjöfartsmuseet
Kategori: Museibesök
Under terminen skall vi ha besökt 3 museum i Göteborg och 2 i Borås, utöver det skall vi även ha gått på ett valfritt museum. Jag och en kurskamrat valde att gå på Sjöfartsmuseet i göteborg.
Jag anser att detta musem mer än väl passar att besöka med en barngrupp. Museet har 3 våningar fyllt med saker att utforska som handlar om vatten och sjöfart. Just nu hade de en utställning som heter "Hej Fisk!". Denna utställning är uppbyggt med serier, genom hela utställningen får man följa med när en fisk berättar olika saker om fiske, miljöförstöring och utrotning tillexempel. Utställningen finns på andra våningen och jag skulle säga att den är väl anpassad för barn. De berättar på ett roligt sätt om vad som händer i havet när vi människor fiskar och vilka konsekvenser det medför.
I början av utställningen finns det bilder på olika fiskar som lever i havet. På en vägg har de satt upp en vägg med titt-hål, Brevid står det "kan du se vilka fiskar som finns här inne?", ovanför väggen har de satt upp bilder på massa fiskar. När man tittar genom hålen ser man massor av olika fisk skelett och skall försöka gissa vilket skelett som hör till vilken fisk. Titt-hålen finns både högt, lågt och mittemellan, detta medför att alla kan se in både vuxna och barn.

På samma ställe sitter också serier som berättar om likheter och skillnader mellan fiskar och människor. Här finns också en tavla man kan trycka på, under tavlan står det olika organ med varsinn tillhörande knapp. När man sedan trycker på en knapp lyser tavlan runt det organ vars knapp man tryck på. Här tror jag det kan bli intressanta diskussioner bland barn, likhet med en fisk är ju inget man tänker på vid första anblick. Men en fisk har mer likhet med oss än vad man tror. Visserligen inte utseendemässigt men funktionsmässigt.

I utställningen kan man också läsa om fiskbeståndet och vad som egentligen sker när vi fiskar upp för mycket. I havet är vissa arter i havet beroende av varandra. På utställningen ges ett exempel på torskarna och ålgräset.
" Torskar äter småfiskar som i sin tur äter växtätande kräftdjur och snäckor. Om torskarna blir färre kan de små fiskarna bli fler och äta upp fler av växtätarna. Med färre växtätare kan snabbväxande, fintrådiga alger öka och växa över ålgräsets blad så att de får mindre solljus och dör ut. I ålgräset förökar sig många arter och många lever här sin första tid i livet, ålgräset ger både skydd och lekplats och är viktiga för den biologiska mångfalden. Eftersom torskar växer upp i ålgräset drabbas de dubbelt, de både fiskas upp och blir av med sina barnkammare."
I läroplanen för förskola (lpfö98 rev10, s.7) står det att förskolan ska medverka till att barnen tillägnar sig ett varsamt förhållningssätt till natur och miljö och förstår sin delaktighet i naturens kretslopp. Verksamheten ska hjälpa barnen att förstå hur vardagsliv och arbete kan utformas så att det bidrar till en bättre miljö både i nutid och i framtid. Det står också att förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor natur och samhälle påverkar varandra (lpfö98 rev10, s.10).
Det finns här möjligheter att reflektera kring sin egen roll i samhället, vi kan inte göra som vi vill hela tiden. Vi måste tänka på att det finns andra levande ting på jorden som också är beroende av de saker vi tar. Vi behöver inte all torsk, så vi behöver ju inte ta mer än vad som behövs. Det som blir dåligt måste slängas bort och fisken har fått sätta livet till i onödan. Havets ekosystem total rubbas genom att vi tar bort en art ur systemet, även vi drabbas ju såklart av det här då vi vill ha torsk, tar vi allt finns det ju inget kvar vi kan äta senare. Även andra arter dör ut vilket medför att vi inte kan äta dom heller. Alla levande ting har sin uppgift i livet.
Det finns här möjligheter att reflektera kring sin egen roll i samhället, vi kan inte göra som vi vill hela tiden. Vi måste tänka på att det finns andra levande ting på jorden som också är beroende av de saker vi tar. Vi behöver inte all torsk, så vi behöver ju inte ta mer än vad som behövs. Det som blir dåligt måste slängas bort och fisken har fått sätta livet till i onödan. Havets ekosystem total rubbas genom att vi tar bort en art ur systemet, även vi drabbas ju såklart av det här då vi vill ha torsk, tar vi allt finns det ju inget kvar vi kan äta senare. Även andra arter dör ut vilket medför att vi inte kan äta dom heller. Alla levande ting har sin uppgift i livet.

I en annan del av utsällningen samtalas det om olika märkningar och vad dessa står för när det gäller fisk. Alla fisk produkter som har krav, msc eller asc märkningar är sådana som är framtagna genom ett hållbart förhållningssätt. De produkter som har denna märkning är sådana som inte har gjort någon skada på miljön både genom utsläpps synpunkt och fiskesynpunkt. Här finns också ett litet provrum där barnen kan testa att klä ut sig till fiskare.

Denna del av museet fann jag mycket intressant och lärofylld. Här finns mycket som man kan samtala med barnen om, hållbar utveckling, ekosystem, sin egen delaktighet i naturen, fakta om fiskar och fiskare. Denna utställning skulle passa väl in i ett tema om hållbar utveckling, fiskar, havet eller varför inte ett tema om sig själv och sin egen delaktighet i omvärlden.
Akvariet
På entreplan finns sjöfartsmuseets akvarium. Här kan man utforska vilka djur som lever i nordiska vatten och vilka som lever i tropiska vatten. Avdelningen är uppdelad i två så at nordiska vatten och tropiska vatten är skilda från varandra. Här finns möjlighet för barn att lära sig mer om de olika djuren som finns både i våra svenska vatten och i andra länder. Det finns displayer vid varje tank som man kan trycka på för att läsa mer, tyvärr var dessa ur funktion just idag när vi var där.
Nordiska haven:


Tropsika haven:

(vi hittade nemo, och doris :D )
Lekutrymme
Längst upp i museets lokaler finns det ett stort lekrum, här kan man testa på att åka båt, krypa i ubåt och vrak, spela olika spel. Här finns också en fartygsimulator där man kan testa på att köra båt i göta älv, men den är öppnar först klockan 12. Det finns många roliga saker för barn att testa på och utforska. På ena väggen sitter det skärmar där man kan läsa mer om olika saker i havet, här kan man även läsa om vad man kan göra för att hjälpa miljön.

Referenser:
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442