Metoder för läsinlärning
Kategori: Språk
I läroplanen för förskola står det att:
- Förskolan ska lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling och upp muntra och ta till vara barnets nyfikenhet och intresse för den skriftspråkliga världen.
- Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och deras kommunikativa funktioner
Under Ann-Katrin Svenssons¹ föreläsning gick hon igenom två olika metoder som används för att lära sig att läsa. I förskolan finns inga uppfyllnads mål, det innebär att det inte finns några krav på att barnen skall kunna specifika saker när de lämnar förskolan. Däremot finns det strävansmål som innebär att barnen iallafall skall ha blivit bekanta med saker som tillexempel skriftspråk. I förskolan handlar det inte heller om att undervisa barnen, utan på ett lustfyllt sätt utmana barnens utveckling. Jag anser det viktigt att komma ihåg att barnen inte behöver kunna läsa när de lämnar förskolan, däremot är det bra att så tidigt som möjligt utmana barnen och utveckla deras kunskaper för att underlätta i deras kommande skolgång. Lindö (2009, s.38) menar att eftersom barn idag intresserar sig för skriftspråket tidigare än vad man gjorde förr i tiden är det viktigt att i mötet med de små barnen känna till de olika metoderna.
Helordsmetoden - analytisk metod
Denna metod innebär att barnen lär sig känna igen hur ord ser ut. De memorera ordbilder och fokuserar alltså inte på enskilda bokstäver. I helordsmetoden ses orden som en helhet, barnen lär sig hur ordet är uppbyggt genom att se olikheter. I denna metod är det viktigt att tänka på att använda små bokstäver när man skall introducera barnen. Detta för att barnen skall kunna se skillnaderna i orden. Om man bara skriver med stora bokstäver ser alla ord likadana ut.

Denna metod utgår ifrån att känna till bokstavsljuden och kunna koppla ihop dem med bokstäver. Lindö (2009, s.38) redogör för att ljudningsmetoden utgår från delar och sätts sedan ihop till helheter, helordsmetoden tvärt om. Barnen får lära sig att koppla ihop varje bokstav till ett ljud och på så sätt ljuda ihop ord. Ann-Katrin Svensson¹ ger i sin föreläsning förslag på hur man skulle kunna arbeta med ljudningmetoden. I samling kan man tillsammans med barnen fundera kring vilka ljud som finns i ord. Det kan även med denna metod vara bra att börja med barnens namn då det är ord som barnen är bekanta med. Svensson (2009, s.114) menar dock att de minsta barnen inte klarar av detta, det krävs att barnen kan lyssna efter språkljud vilket de kan först i fem-sju års ålder. Pedagogen kan tillexempel ställa frågor om "vilka har något som låter i, i sitt namn?", "Kan man hitta ljudet a, i Adam?" och så vidare.
Kursmål som berörs i detta inlägg:
- Redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser.
- Förhålla sig kritisk till olika teorier och metoder för språkliga och matematiska lärprocesser.
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442