JennyAlgelid

Tanke och reflektion från en blivande förskollärare

Navet science center

Kategori: Navet

"NAVET är ett science center, en plats där alla har möjlighet att uppleva naturvetenskap, matematik, teknik och hållbar utveckling på ett meningsfullt, lekfullt och kreativt sätt.

Är du nyfiken och vill veta hur saker och ting fungerar och hänger ihop - då är NAVET någonting för Dig! NAVET är Sjuhärads science center - huset är fyllt av interaktiva utställningar, experimentstationer och utmaningar i spännande miljöer. På NAVET upplever du naturvetenskap, teknik och matematik med alla sinnen. Experimenten väcker din kreativitet och upptäckarglädje. Räkna med att få nya idéer och kunskaper om bland annat människokroppen, Hållbar utveckling, vattnet, ljuset, Universum och mycket mer. NAVETs värld passar alla åldrar – upptäck den du också!"

Ovan förljer navets egen beskrivning på vad man som besökare kan uppleva där. Som ni ser är navet inte inriktat på endast ett ämnesområde utan har flera olika avdelningar i byggnaden som var och en handlar om ett specifikt ämne. Anna Gunnarsson¹ som leder oss runt i lokalerna nämner också att de är anpassningsbara, hon menar att om förskolor arbetar med ett speciellt tema och vill ha en plats att gå till där de kan utforska området så kan de höra av sig till navet. Navet anpassar sin verksamhet utifrån vad det finns för intressen och behov i borås stad.
På navet kan barn på ett lustfullt och kreativt sätt utforska olika ämnesområden. På navet får barnen utforska med alla sinna sinnen och möta flera olika infallsvinklar inom olika områden.
 
 
 
Under vår workshop på navet fick vi starta med en rundvandring i lokalerna, vi hade i uppdrag att skriva ned vilka material vi såg och vilka uttryck vi kunde hitta. Detta fick vi sedan i grupp sammanställa och sedan fick vi ännu en fråga att diskutera kring. Hur kan det vi sett på navet användas i förskolan?
Jag anser detta mycket givande då vi i vår kommande yrkesroll måste vara kreativa och söka nya sätt att arbeta på för att gå mot en positiv utveckling av vår verksamhet. Att söka inspiration på andra ställen är väl standard, vart skall man annars hitta den?
 
 
 Efter det föjde en föreläsning om hållbar utveckling. Mycket givande, man tycka att ämnet är utjatat och att man inte orkar höra mer. Vad ska vi göra åt saken? Ofta känner man att man som enskild person ändå inte kan påverka så mycket om vad som sker med jorden och struntar i att bry sig. fel, om man som enskild person inte tar ansvar för sitt eget handlande kommer det aldrig att ske något. Man kan tänka att man kanske inte kan påverka andra människor i deras val, men en pantburk på rätt ställe är iallafall en mindre i naturen. Under föreläsningen fick vi se flera olika bilder med starkt innehåll, det var bilder på döda djur där magarna var fyllda med bara skräp. Dessa bilder var verkligen otäcka och man tänker inte alltid på vilka konsekvenser det kan få att slänga skräp i naturen. Som pedagog har man stor chans att påverka hur dagens barn ser på hållbar utveckling i framtiden, genom att samtala om vad som händer med skräpet i naturen, sortera skräp och återbruka material tror jag att vi har en god chans att påverka barnen till klimatsmarta människor. Ofta hör man också att barnen kommer hem till sina föräldrar och påverkar hur de sköter sin sortering i hemmet.
 
Efter föreläsningen fick vi tilldelat en påse med olika typer av skräp i som vi skulle få sätta på en tidslinje efter hur lång tid det tar för sakerna att förmultna. Tror att detta skulle kunna vara ett bra sätt att konkretisera för barnen vad som händer med sakerna man slänger i naturen. Det kan säkerligen leda till intressanta diskussioner och hypoteser kring skräpet och varför det är viktigt att slänga det i soptunnan. I läroplanen för förskola (lpfö98 rev10, s.7) står det att "Förskolan skall lägga stor vikt vid miljö och naturvårdsfrågo. Ett ekologiskt förhållningssätt och en positiv framtidstro skall prägla förskolans verksamhet. Förskolan skall medverka till att barnen tillägnar sig ett varsamt förhållningssätt till natur och miljö och förstår sin delaktighet i naturens kretslopp".
 
 
 
Referenser:
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
 
Muntlig källa:
Anna Gunnarsson. Workshop/Föreläsning, Navet science center Borås. 30 Januari 2015
 


Kommentera inlägget här: