Fältdagar 1-3
Kategori: VFU
Dags att ge sig ut på vfu igen, underbart! Så härligt att få komma ut och testa sina vingar bland en hel drös med goa ungar.
Innan vfu veckorna har vi haft i uppgift att skapa ett didaktiskt material att använda i förskolan. Materialet skulle utgå ifrån vad verksamheten håller på med för tillfället. Därför har vi 3 fältdagar schemalagda innan vfu perioden för att ta oss ut i verksamheten och undersöka vad de gjorde just nu. Eftersom att min förskola inte höll på med något speciellt tema just nu så samtalade jag med pedagogerna för att se om de fanns något som de tyckte jag skulle lägga fokus på. De berättade då att matematiken har en stor plats i deras verksamhet. Min första tanke blev "åhnej, inte matematik", men sedan kom jag på mig själv och mindes det vi har fått lära oss i skolan: Pedagogers förhållningssätt är avgörande för hur barn lär sig, vill man skapa en positiv upplevelse är det viktigt att själv ha en positiv inställning. Det gäller att glömma bort sina egna värderingar, barn måste få skaffa sin egen uppfattning om vad de tycker är roligt och inte. I förskolan har vi största möjligheten att påverka hur barnen ser på saker och ting vid ett senare tillfälle. I läroplanen (lpfö98 rev10, s.5) står det att varje barn skall ges möjlighet att bilda sig egna uppfattningar. Barn tar efter vuxna och känner av när pedagogerna inte tycker att något är roligt. Jag försökte därför lägga mina värdeingar på hatthyllan och tänka till på hur jag skulle utforma mitt material. Under mina fältdagar observerade jag barngruppen för att se om jag såg något som de tyckte lite extra om. Jag observerade att barnen höll på en hel del med olika spel och i stort sett varje dag var det en grupp med barn som satt och spelade, ofta olika barn dessutom. Med mina observationer och handledares ord i bakfickan åkte jag tillbaka till högskolan för att fundera ut vad jag skulle göra. Resultatet av mitt tänkande blev att jag skulle utforma ett materialet med fokus på Matematik, skapande och självkänsla.
Kursmål som berörs i detta inlägg:
- Självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden.
Referenser:
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442